Totul gratis…

Credeam ca sintagma totul gratis e valabila doar pentru romani, ca doar noi am fi in stare sa facem coada oriunde se da ceva gratis, chiar si palme (vorba lui Dinescu)… am descoperit insa recent ca de fapt sintagma totul gratis apartine generatiilor care s-au nascut sau cresc cu internetul in brate.

Concluzia nu-mi apartine, ci la ea s-a ajuns in urma unui studiu de 9 ani efectuat de catre o universitate americana. Ciudat e faptul ca nimeni, dar absolut nimeni, din cei care au participat la acest studiu nu este dispus sa plateasca pentru un serviciu online pe care il foloseste acum gratuit (e-mail, twitter, facebook, presa, s.a.m.d.) ci ar renunta la a-l mai folosi sau ar cauta o solutie alternativa care sa fie gratuita.

Interesant e si faptul ca utilizatorii sunt deranjati si de reclamele care sustin orice serviciu online, mai putin de 50% din cei chestionati n-au dat macar o singura data click pe reclamele online.

In acest context mi se pare sinucidere curata sa incerci sa oferi continut platit chiar si in exclusivitate (exclusivitatea tine doar 3 secunde sau 3 minute pana se gaseste un baiat destept care sa plateasca pentru informatie si apoi sa posteze pe un site-clona informatiile in mod gratuit), dar in acelasi timp nu poti sa nu te intrebi unde se va ajunge cat timp metodele de monetizare folosite nu prezinta interes pentru consumatorul de internet ?

Deocamdata singura alternativa care ar putea sa functioneze in Romania este similara celei folosite in print (vanzarea ziarului impreuna cu un film sau o carte): platesti 1 ban sa citesti Alter Ego Blog si la finalul fiecarei luni poti sa castigi un domeniu internet + gazduirea pe un an de zile, sau pur si simplu il citesti gratuit si nimic mai mult (acesta e doar un exemplu ce poate fi dezvoltat in functie de mai multe variabile specifice fiecarei publicatii online).

Pana va face insa cineva din online aceasta miscare va mai trece ceva vreme si romanii vor astepta la fel ca multi altii sa primeasca totul gratis… ba chiar si lucruri care nu tin de online…

8 comentarii la „Totul gratis…

  1. Dezavantajul cel mai mare al formelor actuale de monetizare online este ca nu se poate sprijini cercetarea peste un anumit nivel. Eu consider ca peste 80% din informatiile postate online au la baza alte informatii din mediul online.
    Aceeasi informatie o gasesti in mai multe locatii – unele cu plata, altele free. Abia in momentul in care vor apare web-site-uri un informatii 100% originale, putem discuta despre plati pentru lectura online.

    • Despre originalitate/exclusivitate vorbeam si eu doar ca la noi asa ceva are picioare scurte… se gaseste vreun destept care sa plateasca si apoi preia informatia si o ofera gratuit… la ce sistem juridic avem ne putem lua adio de la dreptate…

  2. Niciunul dintre providerii de servicii free mari NU MOR DE FOAME. Si au crescut un business exact pe munca celor ce folosesc platformele in cauza. Ca nu se pun angajatii de la twitter sau facebook sa faca ei insisi continut, daca intelegi unde bat 😀
    In momentul in care pornesti un serviciu, iti faci niste planuri. Si, daca l-ai facut free, este de porc sa ceri bani. PUNCT. Da, eventual inventeaza niste adaosuri premium, atat de misto, ca omul ar da in plus. Dar, ce a inceput free, cam asa ar trebui sa ramana.
    Din punct de vedere al facutului de bani, sa nu le plangem de mila, ca au niste profituri de pici in nas. normal, sunt bani facuti prin performanta, un serviciu decent etc. Niciunul nu este in pericol sa „moara”, chiar daca 50% din utilizatori ignora reclamele. In multe campanii se plateste pe impresii, deci nu intereseaza daca se da click sau nu. Si daca 1% din utilizatori dau click pe reclame (deci nu 50%), si este un business al naibii de profitabil.
    Sa concluzionez: nu as plati pentru un serviciu premium, mai ales ca in cazul astora nu este un serviciu premium. este doar o platforma de „social media”. Si da, pot aparea imediat alte zece mii de servicii similare care sa ofere acelasi rahat.
    In ceea ce priveste continutul, nici la noi, nici pe international nu se prea scrie cum trebuie. Marile situri pe diverse nise freaca aceleasi idei, doar ca le rescriu. Sunt pline siturile de freelancing de joburi de „re-writing”. Marile bloguri din lume o ard intelectual cu articole tampite, care rescriu idei de acum 5 ani. Mi-e scarba de multe ori sa parcurg si gratis continutul ala re-scris de mii de ori, sa mai si dau bani?
    Exista si situri super nisate, cu informatii excelente, care exista de hat bine. Din ele isi fac munca diversi creatori de continut de specialitate si astia PLATESC lunar accesul. Si este OK, atat timp cat sunt informatii excelente si nu rahaturi repostate pe alte 1000 de situri.

  3. Aparent sunt multe lucruri gratis. In realitate, nimic nu este GRATUIT. De specificat ca prin costuri nu inteleg neaparat ca trebuie sa platesti ceva ci mai degraba sa accepti compromisuri: servicii nesatisfacatoare, reclama, conditii abuzive etc.

    • Hai sa nu vorbim de teoria conspiratiei… ca si Google ne ofera gratuitati pe tava dar colecteaza date despre comportamentul consumatorului pe care apoi le foloseste ca sa castige cat n-ar fi castigat daca ne-ar fi pus sa platim.

  4. Mai, eu am construit o platforma prin care oamenii pot sa ofere si sa primeasca lucruri gratis. Si totul e gratis, fara tepe (atata timp cat oamenii sunt seriosi). In 10 luni am strans o comunitate de peste 3500 oameni care au folosit platforma, si care au oferit deja peste 5000 produse gratuite(autoturism, biciclete, electrocasnice, imbracaminte, carti, etc). Sistemul chiar functioneaza, se bazeaza pe faptul ca orice om are prin casa o gramada de lucruri care nu ii trebuiesc, in timp ce exista alti oameni care ar fi nevoiti sa dea bani ca sa isi cumpere acele lucruri. Daca toti ne-am oferi gratuit lucrurile care nu ne mai folosesc (in loc sa tinem ocupate dulapurile/debaralele degeaba, sau sa le aruncam) ar fi o situatie win-win pentru toti, inclusiv pentru planeta noastra poluata si cu resurse limitate.
    Dar pentru a avea un succes real si un impact urias (atat ecologic, financiar, cat si ca atractivitate/deversitate a ofertelor) este nevoie ca un numar foarte mare de oameni sa foloseasca acest sistem.
    Poate va atrage si pe voi ideea, si ma ajutati sa o promovez 🙂

    • Stiam site-ul, si mai sunt cateva de genul acesta pe la noi. Doar ca si aici apar diversi oportunisti care tot cer mereu si nu ofera nimic niciodata… n-ai sesizat ca se intampla si astfel de lucruri ?

  5. Pai exact asta ne diferentiaza fata de restul site-urilor. Unde ei au facut liste negre, dezbateri/vanatori de vrajitoare, certuri, noi am implementat un sistem de feedback si reputatie, prin care se regleaza automat aceste probleme sensibile. Sistemul functioneaza foarte bine, si ii ajuta pe membri sa ii ocoleasca pe membrii neseriosi. Iar reputatia, care e cu atat mai mare cu cat ai oferit mai multe produse si ai avut un comportament mai responsabil pe site, iti confera niste drepturi suplimentare fata de ceilalti membri.

Comentariile sunt închise.