Booking

Când spun Booking mă gândesc la…, când aud Booking mă gândesc la… și în locul punctelor de suspensie fiecare pune ce vrea sau… ce poate să pună.

Ideea pare simplă dacă e să privim lucrurile în mod superficial fără să le aprofundăm: Booking este un serviciu de rezervări hoteliere online foarte popular în România atât pentru cei care au nevoie de cazare într-o destinație anume cât și pentru cei care pun la dispoziție camere de închiriat în regim hotelier.

Turiștii primesc promisiunea că pe Booking găsesc garantat cel mai bun preț din online, iar hotelierii primesc suficient de multe rezervări prin intermediul Booking fără prea mari eforturi în afara celui comision achitat pentru fiecare rezervare.

Dincolo de această abordare simplistă, dacă analizăm un pic situația lucrurile se văd mult mai nuanțat și accentele de roz se estompează încet-încet.

Booking, turistul și hotelierul

Din perspectiva turistului Booking este ca o mană cerească: are garantat cel mai bun preț din online în condiții similare, are garanția că rezervarea făcută este sigură și nu are suprize că trebuie să doarmă în stradă atunci când ajunge la destinație, are acces la un număr impresionant de spații de cazare pe care le poate filtra și ordona foarte ușor (în România, la momentul scrierii acestui articol, sunt aproximativ 10.000 de spații de cazare înrolate în Booking, 1.235 spații de cazare în județul Brașov și circa 550 unități de cazare în orașul Brașov) și  are sistemul de review-uri și comentarii verificate în sensul că nu poți evalua un hotel sau o pensiune prezentă pe Booking decât dacă ai rezervat prin Booking și te-ai cazat în locația respectivă.

Din perspectiva hotelierilor aflați la început de drum Booking pare o afacere grozavă: te înscrii în Booking și rezervările încep să curgă la propriu. Poți începe să visezi sau să crezi că l-ai prins pe Dumnezeu de un picior dar lucrurile nu stau deloc așa: ai de plătit ratele la bancă pentru creditul cu care ți-ai deschis business-ul, ai de plătit taxele la stat, ai de plătit salarii, ai de plătit utilități, ai de plătit furnizori, ai de plătit comisionul Booking și alte cheltuieli neprevăzute care pot să apară. Tragi linie, vezi cu cât ai rămas și te întrebi dacă se merită efortul?!

Speri ca luna viitoare lucrurile să se schimbe în bine, lași mai puține camere disponibile pe Booking sperând să le poți vinde direct pe celelalte dar… nu poți pentru că ești la început și ești necunoscut oricât de bune ar fi serviciile de cazare pe care le oferi. Trece iarăși luna, încasările sunt tot mai mici, te bucuri că nu mai ai atât de mult de plătit la stat impozit pe venit, dar rata la bancă și cheltuielile curente sunt aceleași indiferent de încasările lunare bune sau mai puțin bune.

Urmează o altă lună în care te întrebi dacă nu cumva prețurile tale sunt prea mari față de ceilalți competitori și ca să-ți crească gradul de ocupare a camerelor faci o promoție oferind clienților o reducere de 10%. În prima zi ai doar o rezervare și crești reducerea la 15%, ziua următoare mai vin încă 2 rezervări dar tot sunt prea puține, a treia zi reducerea acordată clienților ajunge la 20% și mai primești 3 rezervări. E joi, se apropie weekend-ul și ai pensiunea aproape goală așa că lansezi o promoție last-minute pe Booking cu 30% reducere și pensiunea se umple în acel weekend. Apoi în următoarele 5 zile… Dumnezeu cu mila…

Cu timpul piața se aglomerează, la început pe Booking erau înscrise doar câteva zeci de pensiuni și hoteluri din zona ta, acum sunt câteva sute de astfel de unități de cazare și strategiile tale de a atrage clienți prin intermediul reducerilor încep să nu mai dea roade ca să te țină pe linia de plutire. Începi să te plângi la Booking că nu ești mulțumit de numărul de rezervări primite care nu mai reușesc să acopere costurile și soluția este aceea de creștere a comisionului perceput pentru fiecare rezervare care conduce la o creștere a vizibilității proprietății hoteliere a cărui proprietar ești.

Comisionul crescut combinat cu doza potrivită de reduceri începe să dea roade, rezervările vin, rata de ocupare este satisfăcătoare însă începi să conștientizezi că ești dependent de Booking, 100% dependent de Booking sau mai simplu spus ești angajatul Booking și tu abia reușești să te menții pe linia de plutire.

Când numărul de rezervări începe iarăși să scadă apare un nou stimulent din partea Booking: opțiunea Genius prin care turiștii Genius primesc 10% reducere în mod automat atunci când fac rezervare la tine. Se spunea că pentru a fi client Genius care să beneficiezi de aceste reduceri pe vremuri era necesar să fi avut un anumit număr de rezervări pe Booking. Nu pot infirma nici confirma acest aspect, cert este că în cazul meu am activat pur și simplu opțiunea Genius și acum sunt client Genius.

După vreo câțiva ani în care ai fost the best accommodation in the city descoperi cum gradul de satisfacție a clienților exprimat prin intermediul review-urilor și a comentariilor postate pe Booking începe să scadă și nu prea înțelegi ce se întâmplă. Apoi te-apuci să citești ce au de spus clienții pe Booking și descoperi că o ușă sau o fereastră nu mai etanșeizează bine zgomotul ambiental, că aerisirea automată de la baie refulează praf și imediat ce ieși de la duș arăți ca după o baie cu nămol, că temperatura apei în timp ce faci duș fluctuează de la foarte fierbinte la foarte rece, că încălzirea unei camere s-a făcut puțin mai târziu și era destul de rece când au sosit oaspeții, că internetul mai mult stă decât merge, că un pat începe să scârție, că o saltea e prea moale, că lenjeria de pat nu mai miroase a proaspăt, că prosoapele încep să se îngălbenească, ș.a.m.d.

Știi ce trebuie făcut dar… nu ai banii necesari și încă mai ai de plătit rate la bancă pentru creditul de investiții pe care l-ai contractat în urmă cu câțiva ani. Nu ai de ales decât să continui să oferi servicii de cazare dar în condiții din ce în ce mai proaste… Nu se știe cât vei mai rezista dar speri să reușești să plătești tot creditul la bancă.

În loc de concluzie

Booking nu este prietenul nostru indiferent pe care parte a baricadei de aflăm. Ca turiști ne bucurăm de posibilitatea de a alege cel mai bun preț dar nu suntem dispuși să plătim prețul corect ci preferăm cel mai mic preț care să ne aducă cele mai multe beneficii și cel mai bun confort.

Modelul de business Booking și așteptările mai puțin realiste din partea turiștilor pun presiune pe prețurile de cazare și aceasta nu trebuie să ne bucure. Pe termen scurt pare că toată lumea câștigă: hotelierul are un grad de ocupare ridicat chiar dacă se chinuie să fie pe linia de plutire din punct de vedere financiar, turistul se bucură de servicii de cazare la prețuri mici și la standarde ridicate.

Teoretic așa funcționează legea cererii și a ofertei și nu trebuie să deranjeze pe nimeni dacă piața s-ar autoregla și cei necompetitivi ar dispărea. Dar în practică prețul plătit de tine la o pensiune sau la un hotel se va reflecta în calitatea serviciilor oferite pe viitor de acea unitate de cazare. Poate crezi că pe tine nu te va afecta acest aspect gândindu-te că tu oricum nu te vei mai întoarce acolo, însă la fel ca tine gândesc mulți și în mod aproape sigur vei nimeri după cineva care a preferat cel mai mic preț pentru cele mai bune servicii.

Fie că ne place, fie că nu ne place, între încasările unei unități de cazare și cheltuielile sale trebuie să existe o diferență pozitivă pe care o poți numi profit dacă mai rămâi cu ceva după ce-ți plătești ratele la bancă și impozitul la stat. Acest profit, dacă există, trebuie parțial reinvestit în mod permanent pentru a putea oferi servicii de cazare la standarde ridicate. Cât timp nu există profit situația se degradează încet dar sigur și nimeni nu poate face nimic.

Poate sunt unii care se gândesc că tot timpul apare câte un hotel nou sau o pensiune nouă și serviciile de cazare nu vor scadea în privința calității. Din păcate însă în anumite zone piața este supra-saturată și practic nu mai este loc pentru ceva nou, iar cei vechi nu vor dispărea prea curând ci vor continua să ofere servicii din ce în ce mai proaste cât timp vânăm cel mai mic preț sau cea mai bună reducere.

În încheiere doresc să vă mai spun doar atât: dacă găsiți pe Booking o pensiune sau un hotel la care ați vrea să vă cazați, înainte să faceți rezervarea prin Booking căutați pe Google respectiva pensiune sau respectivul hotel și încercați să sunați direct la acea pensiune pentru rezervare solicitând și o reducere de 10%. Dacă nu o primiți… vă puteți întoarce liniștiți la Booking pentru a face rezervarea dar personal sunt convins că orice hotelier care a trăit sindromul dependenței de Booking vă va oferi bucuros acea reducere de 10% fără nici un fel de comentariu.

* Hotelierii plătesc un comision ce se reflectă în prețul plătit de fiecare din cei care folosesc Booking pentru a-și rezerva camera dintr-o anumită destinație de vacanță.