In urma cu o luna Aukro – site de anunturi si licitatii online, lansa un concurs, in aparenta simplu ca „buna ziua”, Ghiceste cel mai mic numar si castigi o vacanta spre ce destinatie doresti in limita a 1.000 de euro.
Ce poate fi mai simplu de atat, doar ca lucrurile nu sunt chiar atat de simple: ca sa umfli marele pot trebuie ca numarul propus trebuie sa fie cel mai mic numar unic, adica nimeni in afara de tine nu trebuie sa mai fi propus acelasi numar si trebuie sa fie cel mai mic din totalul de numere propuse. Nu stiu de ce dar am impresia ca la Loto 6/49 e mai usor sa castigi ceva la acest concurs pentru ca in cazul de fata planeaza o anumita doza de incertitudine: nu poti propune 1 pentru ca desi e cel mai mic numar (numarul trebuie sa fie pozitiv si diferit de zero), majoritatea se vor gandi la el…
Incerci sa apelezi la logica, dar nici ea nu-ti prea este de ajutor pentru ca nu esti singurul care incearca sa rationeze astfel: la 2, la 3, …, la n, la n+1 oare nu s-o fi gandit nimeni ?! La vreo 3 saptamani dupa lansarea concursului organizatorul se gandeste sa dea o mana de ajutor participantilor divulgand un mic secret: cel mai mic numar unic a ajuns intre 7 si 378 (se intampla in 26 august a.c.). Dar credeti ca aceasta a fost informatie in favoarea concurentilor? Eu nu cred aceasta, drumul spre iad e pavat cu intentii bune, si Aukro n-a facut altceva decat sa pozeze in bunul samarinean ca in realitate aceasta informatie a adancit incertitudinile si a facut ca lumea sa se repeada spre acest interval numeric.
Ce se intampla daca nimeni nu ghiceste cel mai mic numar unic ?! Mecanismul propus de organizator e simplu: se ia cel mai mic numar ghicit de cele mai putine ori si din randul celor care au propus acel numar se alege castigator acel care a invitat cei mai multi prieteni sa se inscrie in concurs (poti participa la concurs de un numar de ori egal cu 1 + numarul de prieteni invitati sa participe la concurs). Nu se stie ce se intampla daca acel numar unic e propus de doar 2 persoane care fie n-au invitat pe nimeni, fie au invitat acelasi numar de prieteni. O astfel de situatie nu e imposibila chiar daca e putin probabila.
Iar in final ca sa poti fi numit castigator trebuie sa stii raspunsul la o intrebare despre site-ul Aukro. Simplu ca „buna ziua”, nu ?!
Sa recapitulam:
– trebuie sa propui cel mai mic numar unic pozitiv si diferit de zero ca sa castigi o vacanta spre orice destinatie doresti in limita a 1.000 de euro; sansa de a fi tu cel care ghicesti acel numar tinde asimptotic spre zero;
– poti propune un singur numar daca nu inviti pe nimeni sa participe la acest concurs sau poti sa mai propui cate un numar pentru fiecare persoana invitata sa participe; in aparenta cu fiecare numar propus iti cresc sansele de a fi tu cel care umfla potul de 1.000 de euro, in realitate cu fiecare numar propus iti tai singur craca de sub picioare, fiecare numar propus in plus inseamna o sansa in minus la marele premiu;
– poti spera ca nimeni nu va ghici cel mai mic numar unic pozitiv si diferit de zero, dar ca vei fi printre cei care au propus cel mai mic numar ghicit de cele mai putine ori si ca tu ai invitat cele mai multe persoane; din pacate acesta e doar un vis frumos posibil doar in conditii ideale, in practica lucrurile stau altfel;
– in regulament nu este specificat ce se intampla daca se ajunge in situatia ca desemnarea castigatorului sa se faca din randul a doi sau mai multi participanti cu sanse egale (acelasi numar de invitati); probabil se va desemna prin tragere la sorti;
– cireasa de pe tort, ca si cum cele de mai sus n-ar fi fost de ajuns, e faptul ca va trebui sa raspunzi la o intrebare despre Aukro ca sa fii declarat castigator cu drepturi depline;
Asadar din punctul meu de vedere mecanismul acestui concurs inseamna mult zgomot pentru nimic. Chiar daca din punctul de vedere al unui simplu concurent la aceasta competitie acest premiu poate insemna extrem de mult (poate banii pe care ii poate pune deoparte un an intreg), din perspectiva organizatorului aceasta suma inseamna extrem de putin pentru ca la astfel de concursuri care par floare la ureche se inghesuie cel putin 100.000 de persoane. Pentru a participa la astfel de concursuri trebuie sa fii de acord cu faptul ca organizatorul poate trimite mesaje promotionale din partea sa sau a partenerilor sai care sponsorizeaza concursul.
Ce inseamna acest lucru ? In urma unor astfel de concursuri se dezvolta o baza de date cu adrese de e-mail ce vor fi folosite in asa numitele campanii de e-mail marketing (oferte, promotii, s.a.m.d. prin intermediul mesajelor trimise pe e-mail). Pentru fiecare mesaj trimis catre o adresa de e-mail se plateste, din cate stiu, un pret de 0,05 euro. Un calcul elementar demonstreaza ca trimitand un mesaj cu o promotie la 100.000 de persoane, castigul celui care administreaza baza de date este de 5.000 de euro. Si chiar daca pretul platit pe mesaj ar beneficia de un discount de 50% pentru volumul mare, tot ar ramane un castig consistent. Ba mai mult considerand ca pe mesaj se plateste doar 0,01 euro, detinatorul bazei de date tot iese in castig: plateste premiul din prima campanie de e-mail marketing si apoi poate initia oricate campanii de promovare prin e-mail doreste, totul fiind cu profit.
Chiar ca te apuca damblaua… Oricum, ingenioasa si utila idee…
Utila cui ?! Organizatorului, poate…
E o smecherie destul de ingenioasa, daca chiar si pe tine (specialist in castigarea de concursuri) te-a pus pe ganduri !
Gresit, nu sunt specialist in castigarea concursurilor, doar in promovarea lor 🙂
@Dumi: Pai, cui altcuiva decat organizatorului?