Spatii Comerciale

Spatii Comerciale este un proiect marca Imobiliare.ro lansat, dupa cum am aflat de pe blogul de imobiliare, in data de 14 decembrie 2013.

Spatii Comerciale se doreste a fi un portal dedicat (business-to-business) pe segmentul birouri, spatii comerciale si industriale sau terenuri pentru investitii, separand astfel anunturile imobiliare rezidentiale de anunturile pentru spatii comerciale.

Pe scurt, avantajul unui astfel de portal este acela ca reduce timpul cautarii unui spatiu adecvat activitatii unui antreprenor la cateva click-uri si concentreaza intr-un singur loc majoritatea anunturilor dedicate inchirierii, vanzarii sau cumpararii de spatii comerciale.

Citez direct de pe blogul de imobiliare care ar fi principalele avantaje a unui portal dedicat pentru anunturi de spatii comerciale:

1) economisesti timp si energie
2) cunosti cu exactitate localizarea spatiului
3) dispui de cele mai importante informatii
4) gasesti poze cu fatada pentru majoritatea anunturilor

Cum stau lucrurile in privinta acestui proiect voi avea ocazia sa descopar in cadrul campaniei #TestatdeBloggeri: Tu ne dai nota, noi iti dam un Nexus 10!

Principalii aliati in incursiunea mea in tabara celor de la Spatii Comerciale sunt: un desktop/laptop, 2 tablete pc, un smartphone, 5 browsere (Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera, Safari), experienta mea de chirias si visator la propria-mi casa (in aceste conditii client fidel al portalului Imobiliare.ro) si, nu in ultimul rand, experienta mea in ceea ce priveste internetul (de la programare web, design, optimizare, s.a.m.d.)

spatii comerciale
Spatii Comerciale

PRIMA IMPRESIE

In general prima impresie conteaza si de aceea consider ca trebuie sa fim atenti la ce impresie oferim la primul contact cu un produs indiferent de natura sa pentru ca desi putem oferi un produs de 5 stele un ambalaj necorespunzator poate conduce la falsa concluzie ca avem de-a face cu un produs banal.

Din punct de vedere vizual prima pagina a portalului Spatii Comerciale pare OK afisata pe toate browserele folosite: la o rezolutie de 1920 x 1200 vezi dintr-o privire ceea ce-am suprins in imaginea de mai sus, ceea ce e un lucru extraordinar ca arata la fel in cele 5 browsere.

Din pacate utilizatorii de Opera vor avea o mica surpriza care-i va determina sa acceseze Spatii Comerciale cu un alt browser: cand duc cursorul mouse/touchpad in zona Intra in cont/Cont nou (mouseover) link-urile respective dispar pur si simplu si drept urmare nu te poti loga in cont sau crea cont nou folosind Opera.

Probabil s-a mers pe ideea unui design aerisit insa personal consider ca e mult prea aerisit si spatiul dintre formularul de cautare si zona pana la un proiect Imobiliare.ro poate si trebuie valorificata intr-un mod cat se poate de util (revin mai jos cu sugestii referitoare la acest aspect).

Background-ul gri-pixelat mi se pare putin cam neinspirat, cred ca ar fi fost mai potrivit un fundal alb contrastul focusandu-se pe zona de cautare a anunturilor.

Pe tablete de 7″, respectiv 10″ portalul Spatii Comerciale se incadreaza perfect asa cum se poate observa mai jos:

Spatii Comerciale
Spatii Comerciale pe tablete de 7″, respectiv 10″

Pe smartphone, din pacate, nu poti vedea nimic dintr-o privire ci trebuie sa aderulezi sus-jos, stanga-dreapta ca sa-ti faci o idee despre site asa ca in continuare nu voi mai aborda Spatii Comerciale din perspectiva unui utilizator de smartphone.

Ca site-ul sa se vada la fel indiferent de device-ul folosit cred ca solutia este: Responsive web design.

Ce mi-a placut la o prima impresie?
– poti accesa Spatii Comerciale cu acelasi cont de pe Imobiliare fapt care inseamna un mare plus (+);
– site-ul se incarca extrem de rapid, 0.6 secunde (dar mi se pare un lucru firesc ca un site sa ruleze astfel);
– se face redirect 301 de la spatiicomerciale.ro catre www.spatiicomerciale.ro;
– www.spatii-comerciale.ro (cu cratima) face redirect catre www.spatiicomerciale.ro (eu as fi mers pe primul ca domeniu principal si cel fara cratima domeniu secundar care redirecteaza);
– exista pagina de eroare 404;

Ce nu mi-a placut la o prima impresie?
nu mi-a placut faptul ca parola contului de utilizator se pastreaza in clar, cripati-o cu MD5;
– nu mi-a placut pagina de eroare 404, e mult prea generalista si ar putea fi personalizata intr-un mod util (de exemplu poate fi afisat un mesaj de atentionare insotit de sugestii de genul ultimilor cautari facute pe site);
– nu-mi plac link-urile din footer pentru ca sunt in afara ariei vizuale si prin modul de pozitionare nu ajuta utilizatorul ci servesc doar din punct de vedere SEO (dovada fiind si faptul ca la o simpla cautare in Google dupa spatii comerciale la rezultate sunt afisate nu prima pagina ci pagini interne generate de acele link-uri); nu spun ca nu sunt ok dar daca vreti sa fie utile si utilizatorului plasati-le la vedere (eu nu le-as fi descoperit daca nu ma apucam sa intorc site-ul pe toate partile);

Ce as imbunatati eu la prima pagina Spatii Comerciale?
Asa cum spuneam, prima impresie conteaza si tind sa cred ca cei mai multi vor ramane cu impresia ca Spatii Comerciale e un fel de Google pentru cautarea anunturilor referitoare la spatii comerciale.

Spatiul gol de pe prima pagina poate si trebuie folosit in mod util.

Cum facem aceasta?
Apelam la geolocatie/geotargeting si dupa ce vizitatorul isi da acceptul sa fie localizat ii afisam pe prima pagina imediat sub formularul de cautare anunturi relevante in functie de locatia sa (de exemplu mie mi-ar conveni sa mi se afiseze anunturi din Brasov: cele mai recente, cele mai vizualizate sau anunturi care beneficieza de promovare suplimentara).

Eventual putem folosi cookies pentru a determina ce anunturi sunt afisate pe prima pagina la revenirea unui utilizator pe site.

REGULA CELOR 3 CLICK-URI

Se spune ca un site este adresat utilizatorului daca acesta reuseste sa ajunga la informatia utila pe care o cauta din maxim 3 click-uri.

Respecta Spatii Comerciale aceasta regula de uzabilitate? Haideti sa vedem:
Din start e bifata optiunea de inchiriere, avem de ales ce tip de spatiu cautam (primul click), tastam localitatea unde cautam spatii de inchiriat (al doilea click) si cel de-al treilea click il dam pe butonul Cauta.

Et voila… am ajuns la informatia cautata, principiul celor 3 click-uri este verificat si aceasta inseamna ca avem de-a face cu un site orientat spre utilizator. Inca un mare plus (+)

Dar e o mica surpriza pe care multi nu o vor remarca: in toate browserele, cu exceptia Safari, inainte de a introduce localitatea in campul de cautare mi se sugereaza un exemplu „Sfantu Gheorghe” chiar si atunci cand tastez Brasov.

Safari este singurul imi sugereaza „Brasov” ceea ce ma duce cu gandul ca acest browser are o componenta de localizare care nu solicita acordul localizarii utilizatorului, aspect pe care eu il apreciez in acest caz.

N-am cautat nimic din judetul Covasna ca sa cred ca sugestiile imi sunt facute pe baza istoricului de cautare asa ca voi considera acest aspect greu de explicat: poate fi o eroare intentionata de programare (programatorul e originar din Sfantul Ghoerghe) sau poate fi o marja de eroare mult prea grosolana daca se incearca o localizare direct din site.

Spatii Comerciale
Diferenta dintre alte browsere si Safari

Continuam sa verificam regula celor 3 click-uri incercand sa adaugam un anunt direct din prima pagina si iarasi ma lovesc de problema relatata putin mai sus: toate browserele, cu exceptia Safari, ma trimit la Sfantu Gheorge, Covasna.

Spatii Comerciale
Safari versus alte browsere

Nu cred ca e OK sa se intample asa si de aceea cred ca solutia geotargetarii cu acceptul utilizatorului este mai mult decat binevenita.

Si in cazul adaugarii de anunturi cele 3 etape (completare anunt, contact, plateste) conduc la verificarea regulei celor 3 click-uri lucru pe care eu personal il apreciez foarte mult. Mai e nevoie sa adaug acel plus (+)? Se subintelege ca il merita…

ADAUGARE ANUNT

Nu stiu daca vedeti logica abordarii acestei sectiuni dar fiind la momentul testarii sale o sa scriu acum despre ea pentru a nu-mi pierde ideile.

Din START trebuie spus ca modul de adaugare a articolele mi se pare simplu, intuitiv si logic (exceptie facand partea de localizare): ai ajuns pe site, dai click pe Adauga Anunt de pe prima pagina si poti incepe sa completezi detaliile legate de anunt.

La pasul urmator nu trebuie decat sa-ti introduci adresa de e-mail si ai de ales intre a te autentifica pe site sau ati face cont daca esti utilizator nou. Si mi se pare o chestie de bun simt sa poti face aceasta, adica sa te loghezi la momentul potrivit nu sa ti se ceara mai intai sa fii logat ca sa poti adauga anunt.

In final alegi perioada de valabilitate a anuntului, metoda de plata si gata… mai ramane sa faci plata pentru ati vedea anuntul pe site.

Dar am identificat si cateva aspecte care nu-mi plac unele dintre ele fiind chiar nevralgice:
1. detaliile legate de adresa spatiului de inchiriat, cu exceptia campului strada, sunt cerute in plus, in primul rand pentru ca nu ajuta la localizarea pe harta si in al doilea rand personal n-am intalnit vreo agentie care sa furnizeze aceste date de teama ca beneficiarii finali sa nu comploteze impotriva lor si sa piarda comisionul;
2. harta este putin restrictiva in ceea ce priveste plasarea voluntara a locatiei (am adaugat pentru un anunt de inchiriere birouri din orasul Brasov, locatia pe harta undeva pe langa Sinaia, lucru care nu mi se pare in regula decat daca ar fi vorba de terenuri);
3. adaugarea de imagini ar trebui sa fie o optiune obligatorie in cazul spatiilor comerciale nu facultativa; trecand peste faptul ca cei care ofera spre vanzare sau inchiriere spatii comerciale isi fura singuri caciula fara a adauga fotografii, eu ca potential client n-as avea nici un interes sa merg sa vad un spatiu pentru care nu exista imagini indiferent cat de avantajos ar parea pentru mine; in alta ordine de idei cred ca prezenta imaginilor in mod obligatoriu reprezinta si o forma de respect fata de clientul final si daca nu exista o cultura a respectului poate ca Spatii Comerciale ar trebui sa contribuie la educarea acestei lacune.

Spatii Comerciale
Spatiu birouri de inchiriat in Brasov localizat pe harta la Sinaia

CAUTAREA DE SPATII COMERCIALE

N-am inteles un lucru legat de campul de cautare si sugestiile oferite: daca scriu pur si simplu Brasov si dau cautare imi afiseaza doar spatii comerciale din orasul Brasov ceea ce mi se pare OK.

Daca merg pe sugestia facuta: Brasov (tot judetul) imi afiseaza tot ce-i de inchiriat in judetul Brasov, iarasi OK!

Insa daca merg pe mana sugestiei: Brasov (din judetul Brasov) imi afiseaza toate anunturile din orasul Brasov cand de fapt cred ca trebuie sa afiseze spatii comerciale din judetul Brasov cu exceptia orasului Brasov. Eu cred ca sunt niste conditii puse invers la interogarea bazei de date, o chestiune minora dar care trebuie rezolvata.

Spatii Comerciale
BUG Spatii Comerciale? Rezultate contrar asteptarilor!

Dupa ce-am ajung pe pagina de rezultate mi-a atras atentia tab-ul cu harta care mi se pare un instrument intuitiv pana ajungi la o harta ca cea de mai jos la acesarea cu Opera, caci in cazul celorlalte browsere am ajuns exact pe harta Brasovului.

Spatii Comerciale
Unde oare o fi Brasovul? (asa se vede cu Opera)

Capitolul filtre din partea stanga mi se pare bine pus la punct dar partea din dreapta pare destul de golasa si trebuie adaugata informatie utila, nu stiu ce anume ar da bine in zona respectiva dar cert este ca spatiul gol da o stare de dezechilibru site-ului. Poate niste spatii publicitare ar fi OK!

Imi place sistemul de alerte si-l folosesc din plin pe Imobiliare.ro, aici insa observ ca exista lispa de unitate in privinta exprimarii vis-a-vis de aceste alerte.

Deasupra rezultatelor avem un buton: Inscrie-te să primeşti prin e-mail toate anunţurile noi pe această căutare!

Daca insa nu sunt gasite rezultate iti este afisat:
salvează-ţi o alertă pentru a primi anunţurile noi pe email;
si
Abonează-te să primeşti email cu anunţurile noi ce apar pe această căutare;

Spatii Comerciale
Fara Spatii Comerciale – Salveaza alerta!

Cred trebuie adoptat un sistem de exprimare unitar.

Nu-mi place ca atunci cand vreau sa trimit cerere catre agentii trebuie sa reiau procesul de furnizare a criteriilor de selectie care tocmai a fost salvat pentru a primi alerte. N-ar fi mai la indemana sa se trimita automat o cerere pe baza criteriilor de alerta salvate?

Un lucru pe care l-as aprecia ar fi o alerta de scadere pret pentru un anumit spatiu: pe Imobiliare exista aceasta optiune, aici nu vad asa ceva si o consider utila.

De ce spun aceasta? Pentru ca alertele salvate sunt doar pentru anunturile noi postate pe site, daca se intampla cumva ca la un spatiu sa-i scada pretul de inchiriere sa ajunga in zona mea de criterii eu nu aflu despre acest lucru. Testat pe propria-mi piele… si daca nu stai toata ziua cu nasul in site pierzi o oferta pe care o urmaresti de mult timp.

Navigarea in pagina de rezultate poate parea unora destul de confuza: cand cursorul este deasupra unui anunt iti apare selectat cu chenar albastru, primul meu gand a fost ca aflu detalii oriunde as da click in interiorul acelui chenar dar m-am inselat.

Am descoperit insa repede link-ul Detalii proprietate si a fost OK, dar acelasi lucru obtii si la clik pe imagine cand de asteptat este ca aceasta actiune sa te trimita direct in galeria de imagini a anuntului.

Spatii Comerciale
Navigare rezultate Spatii Comerciale

Suna la 07123… inteleg logica mascarii numarului de telefon pentru utilizatorii care nu sunt logati dar cat timp sunt logat este de preferat ca numarul de telefon sa fie afisat integral: Google nu-mi indexeaza contul asa ca n-aveti de ce sa va faceti griji!

RECAPITULARE: DE REMEDIAT, IMBUNATATIRI SI COMPLETARI

De remediat la Spatii Comerciale:
– criptati parola utilizatorului pastrata in baza de date;
– remediati problemele legate de folosirea browserului Opera: disparitia link-urilor de logare/creare cont la mouseover si afisarea hartii exagerat de mari;
– limitati posibilitatea de a pozitiona un spatiu pe harta la dimensiunea localitatii unde este oferit spre inchiriere;
– aveti grija la sugestii privind cautarea, ori le targetati, ori renuntati la ele;
– imagini obligatorii la anunturi;

Sugestii de imbunatatire a Spatii Comerciale:
– adaugare alerta reducere pret;
– afisarea integrala a numarului de telefon in cazul utilizatorilor logati;
– afisarea pe prima pagina imediat sub formularul de cautare, de anunturi geotargetate pe baza de cookies si localizarea utilizatorului (detalii complete am dat mai sus, pe la inceputul articolului);

Completari (sau ce-as vrea sa gasesc in perioada imediat urmatoare la Spatii Comerciale): o aplicatie mobila pentru iOS si Android asa cum exista pentru Imobiliare dar nu identica.

As renunta la Layar si as merge pe o structura de genul: primul ecran se afiseaza harta zonei in care ma aflu si spatiile comerciale care sunt de inchiriat diferentiate pe culori in functie de categoria din care fac parte. Posibilitatea de a apela ofertantul cu un singur click. Alerte direct in aplicatie, nu pe e-mail… si lista poate continua in urma unui brainstorming.

UPDATE!!! Abia acum la spartul targului mi-am dat seama ca nu stiu ce semnificatie au cele doua culori de pe harta si nici n-am reusit sa gasesc o informatie pe site:

Spatii Comerciale
Ce inseamna rosu? Ce inseamna albastru? Eu nu m-am dumirit!

4 comentarii la „Spatii Comerciale”

    • Nu stiu ce sa cred, am vazut destul de multe articole muncite… in jurizare vor intra 10 articole din toate cele care s-au scris…

Comentariile sunt închise.