Nu cred ca mai e un secret pentru nimeni faptul ca suntem o natie de consumeristi. Nu conteaza ca nu vom avea nevoie de produsul cumparat, daca e la promotie sau la reducere, si facem o economie la buget de ce sa nu-l cumparam, ca poate ne va trebui candva si trebuie sa avem pe ce pune mana.
Dar de fapt ce se ascunde in spatele acestor promotii si reduceri, ca prea exista reduceri de macar 5% la majoritatea produselor din cataloagele marilor lanturi de magazine din Romania ? Raspunsul e unul extrem de simplu: prostia romanului… cand aude de o reducere merge val-vartej sa prinda si el macar o bucata din acea promotie. Nu conteaza ca in alta parte, acelasi produs e mai ieftin chiar si fara a avea o reducere… reducerea focalizeaza apetitul de consum si romanul nu mai vede decat inainte… e cu discount deci castig…
Lucrurile insa stau cam asa: vanzatorul aplica o majorare de 25% a pretului initial si apoi cand descopera ca risca sa ramana cu marfa in raft aplica o reducere de 20%. De exemplu un produs care costa la magazinul X 80 de lei, ajunge sa coste in magazinul Y 100 lei prin aplicarea acelui 25%, iar dupa ce clientii intra, se uita si pleaca, se gandesc oamenii sa afiseze preturi cu reducere de 20%. Dar cat face 100 de lei cand acorzi un discount de 20% ? Exact 80 de lei, adica cat e dincolo fara reducere… Si aceasta in conditiile in care acel 80 de lei e un pret care are deja adaugat adaosul comercial, sau mai bine zis e pretul recomandat de producator care i-a oferit deja comerciantului un rabat pentru volum de achizitie.
Sau mai avem promotii de genul „daca gasesti mai ieftin in alta parte noi iti returnam de doua ori diferenta”… aici sunt posibile 2 situatii: prima e aceea ca produsul aflat in promotie ca fiind cel mai ieftin de pe piata se comercializeaza doar in respectivul lant de magazine si asa zisa promotie e doar o campanie de imagine si marketing. Iar a doua situatie e aceea in care chiar gasesti produsul in cauza mai ieftin in alta parte dar descoperi ca mai sunt alte conditii pentru a beneficia de returnare diferentei inmultita cu doi: una din conditii e aceea ca magazinul unde l-ai gasit mai ieftin sa aiba suprafata cel putin egala cu a celui care are promotia mincinoasa. Nu conteaza faptul ca un magazin specializat de cartier se multumeste cu un profit mai mic decat marile lanturi de magazine intinse pe mii de metri patrati, nu conteaza faptul ca promotia e o teapa indreptata spre buzunarul clientului… conteaza ca ti-ai vandut marfa prin reclama mincinoasa…
Asadar inainte de a cumpara la promotii ganditi-va de doua-trei ori si informati-va ca aceasta nu va costa nimic. Ceea ce credeti ca e o economie pentru buzunarul vostru e de fapt un profit pentru comerciant, profit realizat pe cai nu tocmai ortodoxe. Vreti sa stiti cum functioneaza adevaratele reduceri ? Aruncati o privire in restul Europei unde se practica reduceri in adevaratul sens al cuvantului, uneori acestea fiind atat de drastice producatorul preferand sa-si asume o mica pierdere decat sa piarda totul doar de dragul pretului initial.
PS: ca sa va dati seama ce inseamna reduceri o sa va spun ca in Paris, cand e sezonul reducerilor o rochie de mireasa ajunge sa coste 50 de euro, pe cand aceeasi rochie in Bucuresti nu o sa se vanda niciodata la un pret mai mic de 500 de euro.
Comentariile sunt închise.